Javul a kkv-k beruházási kedve
A tavalyi mélypontot követően újra éledezik a kkv-k beruházási kedve, jelenleg a cégvezetők 56%-a készül valamilyen fejlesztésre – derül ki a K&H kkv bizalmi index adataiból. A célokat tekintve magasan az informatikai fejlesztések állnak az élen. Leginkább az ipari, építőipari és a mezőgazdasági szektorban számíthatunk beruházásokra a következő egy évben.
A tavalyi évben elért mélypontot követően folyamatosan javul a hazai kkv-k beruházási kedve. „Jelenleg a vállalkozások 56%-a gondolja úgy, hogy valamilyen fejlesztésbe kezd a következő egy év során, ami erőteljes javulás a tavalyi mélyponthoz képest (34%). Azonban azt is látni kell, hogy ez az arány még mindig alacsony, és a cégek beruházási szándéka nem tud tartósan 60% felett maradni. A nagy beruházási dömping tehát várat még magára. Ezt támasztja alá a KSH legutóbbi adata is, amely szerint az idei első negyedévben a nemzetgazdasági beruházások volumene 9,6%-kal maradt el az előző év azonos időszakához képest” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője. A célokat tekintve informatikai fejlesztésekre készülnek a legtöbben (30%). Ezt követően a gépek, berendezések korszerűsítését közel minden negyedik cég (24%) tervezi, míg a gépjárműpark korszerűsítésében az előző negyedévhez hasonlóan a kkv-k 15%-a gondolkodik.
A beruházási szándékot nagymértékben befolyásolja a cég tevékenysége. Míg a kereskedelem és szolgáltató szektorban az átlaghoz képest visszafogottabban – 53% és 52% – készülnek fejleszteni, addig az ipari, építőipari ágazatban és az agráriumban jelentősen megnőtt a beruházásban gondolkodók aránya. Mindkét ágazatban a vállalkozások 69%-a tervez bővítést, előbbinél ez 10 százalékpontos, utóbbinál pedig 16 százalékpontos ugrás az előző negyedévhez képest. A tevékenységi kör mellett a vállalkozás mérete is fontos meghatározó tényező. Leginkább a kisvállalkozásoknál számíthatunk bővítésekre (60%), ugyanakkor a mikrovállalkozások beruházási kedve javult látványosan – 42%-ról 54%-ra –, míg a középvállalkozásoknál 56%-ról 52%-ra csökkent ezen szándék.
új piacok és termékek kerestetnek
A kkv-k piacbővítési szándékai jelentősen megváltoztak az elmúlt negyedévben. Március elején a cégek 43%-a mondta, hogy új piacra szeretne betörni meglévő termékével, szolgáltatásával. Közel minden harmadik kkv (30%) foglalkozik termékfejlesztéssel, míg a profilváltás nem igazán jellemző a cégekre, a vállalkozások csupán 2%-a gondolkodik ebben.
Kapcsolódó cikkeink
Pesszimistább a GKI a kormánynál növekedés, infláció és államháztartási hiány tekintetében
A GKI nem változtatott a 2024-re 2-2,5%-os növekedést váró prognózisán. Inflációs…
Tovább olvasom >A haltermelésben is szükség lehet vendégmunkásokra a hazai munkaerő hiánya miatt
A halászati ágazatban évek óta megfigyelhető kihívások ellenére 2024 ígéretes…
Tovább olvasom >A BAT további 60 milliárd forintos beruházásával Pécsen füst nélküli termékek új gyártóközpontja jön létre
A mai napon Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel bejelentett befektetés…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mit mondanak a vásárlók az új kereskedelmi eszközökről?
A Consumer Panel Hungary GfK–YouGov év elején megkérdezte paneltagjait online vásárlási szokásaikról,…
Tovább olvasom >Speciális élelmiszerek toplistája: 1. Diabetikus, 2. Szénhidrátcsökkentett, 3. Laktózmentes
Együnk-e tojást, vagy nem ajánlott? Igyunk-e állati eredetű tejet, vagy…
Tovább olvasom >Közösség a közösségben
A Magyar Termék Nonprofit Kft. legutóbbi, MesterMűvek üzleti workshopja igazi mérföldkőnek bizonyult, miután…
Tovább olvasom >