Kevesebb, de drágább ajándékban gondolkodnak az internetezők

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 11. 09. 11:28

Kevesebb ajándék vásárlását tervezik a tavalyinál az internetezők, miközben az egy ajándékra szánt összeg közel 12%-kal emelkedett – közli az Árukereső.hu 2340 fős online felmérését a piacesprofit.hu.

internet

Az aktív internetezők idén karácsonykor jellemzően 5-6 főnek terveznek ajándékot venni. Idén karácsonykor az ajándékozás főként a családról szól, hiszen hiába jelentik a barátok ajándékozás tekintetében a harmadik legnagyobb csoportot, csupán minden hetedik aktív internetező tervezi a barátok megajándékozását, azaz összességében minden ajándékozóra átlagosan fél baráti ajándék fog jutni. A munkatársak ajándékozását az aktív internetezők mindössze 4%-a tervezi. Egy átlagos – 4 fős – család idén karácsonykor jellemzően 8 ember (családtag, barát, munkatárs) számára fog ajándékot vásárolni.

Az aktív internetezők számára a karácsonyi ajándékozás sokba kerül, átlagosan közel 30.000 forint értékben vásárolnak ajándékokat a fa alá. Egy 4 fős család esetében – ha figyelembe vesszük a közös gyerekeket – a karácsonyi ajándékvásárlás akár 50.000 forinttal is megterhelheti a háztartás büdzséjét. Ebben természetesen nincsen benne az ünnepi menü, vagy éppen a karácsonyfa kiadása.

2014-hez képest átlagosan másféllel kevesebb ajándék vásárlását tervezik a válaszadók, miközben az egy ajándékra szánt összeg közel 12%-kal emelkedett. A szűk családon kívül szinte minden körben csökkent azok átlagos száma, akiknek karácsonykor ajándék vásárlását tervezik. A legnagyobb visszaesés a tág család, azaz a nagyszülők, keresztgyerekek, unokatestvérek, stb. körében figyelhető meg, esetükben csaknem felére esett vissza a megajándékozni tervezettek átlagos száma.

Az internetet aktívan használó vásárlók karácsonykor jellemzően 3-4 féle különböző termékkörből fognak ajándékot választani, ebből 1-2 termék biztosan a ruházati cikkek, kozmetikumok, illetve a könyvek közül fog kikerülni. Szórakoztató elektronikai cikkeket az aktív internetezők 28%-a, míg mobiltelefonokat és számítástechnikai eszközöket hozzávetőleg egyötödük fog ajándékként vásárolni.

Hazánkban a karácsonyi ajándékok kapcsán az elsődleges ötletforrást az internet jelenti, 10-ből 6 aktívan internetező az ajándékötleteket is részben a világhálóról gyűjti be. Az internetes felületen való ötletgyűjtés azért tud ilyen népszerű lenni a karácsonyi vásárláskor, mert a különböző keresők, ár-összehasonlító oldalak nagymértékben felgyorsítják a tájékozódást és az információgyűjtést. Az online keresések alkalmával a legnépszerűbb csatornát a keresők jelentik (75%), ugyanakkor az ár-összehasonlító oldalak szerepe évről-évre növekvő tendenciát mutat (67%), mely a webáruházak kínálataiban megtalálható termékek összevetésénél fontos szempontként jelenik meg az internetes vásárlás és a webáruház kiválasztásánál. (Itt mutatunk néhány szempontot, amire mindenképp érdemes figyelni netes vásárláskor.)

A karácsonyi ünnepek alkalmával a rendszeresen internetező vásárlók jellemzően két helyen szerzik be az ajándékokat. Az internetes vásárlás terjedését jól jelzi, hogy a válaszadók 74%-a tervezi, hogy a vásárlás során internetes boltból is rendelni fog. A második legnépszerűbb vásárlási helyszínnek a nagy bevásárlóközpontok számítanak (56%). Az online vásárlás és a plázák együttes sikere abban rejlik, hogy a termékkínálat mértéke ezeken a helyeken nagymértékben lecsökkenti az ajándékvásárlással eltöltött időt, és amellett, hogy gyorssá, még kényelmessé is teszi azt.

Az internetes vásárlás helyének kiválasztásakor négy fő szempont határozza meg az online vásárlók döntését a konkrét bolt tekintetében. A legerősebb választási szempont a termék ára, majd a bolt megbízhatósága, valamint a választható kiszállítási, átvételi módok köre. Az aktív internetezők vásárlásaikkor nagyfokú tudatosságról tesznek tanúbizonyságot, hiszen az ár mellett számos minőségi, kényelmi szempont is komoly szerepet játszik az online vásárlás helyének meghatározásakor.

A külföldről történő internetes vásárlás a hazai online vásárlók körében kevésbé elterjedt, hiszen 10-ből 6-an még nem vásároltak külföldi webshopból. Rendszeres külföldi vásárlóknak az online vásárlók csupán negyede tekinthető. A külföldi áruházból való vásárlás legnagyobb mozgatórugója az elérhető széles választék mellett a belföldinél esetenként sokkal kedvezőbb árfekvés. A külföldi webáruházak körében a világszinten legnagyobb boltok közül az Ebay és az Amazon ismertsége a legnagyobb a rendszeresen online vásárlók körében, miközben vásárlás tekintetében második helyezettként az Aliexpress szorítja háttérbe az Amazont. (piacesprofit.hu)

Kapcsolódó cikkeink