Macfrut: nemzetköziség és innováció a zöldség-gyümölcs technológiában

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 12. 01. 10:16

Hét pavilon, 40 ezer négyzetméter kiállítási terület, több mint 1000 kiállító, akik közül minden negyedik külföldi. Mintegy 1000 nemzetközi kereskedő, mintegy félszáz szakmai rendezvény; ez volt a Macfrut, a mediterrán térség legrangosabb gyümölcs- és zöldségkiállítása Olaszországban, Riminiben szeptember 14–16. között.

A nemzetközi árubemutatót idén immár 33. alkalommal rendezték meg az északolasz üdülőváros vásárterületén. Az előző kiállításokhoz viszonyított rekordszámok jelzik, hogy a Macfrut egyre ismertebb a zöldség-gyümölcs ágazatban.

Ötödével nőttek

A Macfrut idei kiállítási területe mintegy 20 százalékkal haladja meg az előző évit. A mintegy 1000 kiállítóból 139 volt új résztvevő. Az érdeklődés nagyságára jellemző, hogy valamennyi kiállítóhely elkelt, és így 2016-ban több mint 38 000 olasz és 9200 külföldi látogatója volt a kiállításnak, 9 százalékkal több, mint az előző évben, a külföldi látogatók száma 30 százalékkal haladta meg a 2015-ös látogatószámot A kiállítók a zöldség-gyümölcs termelés, szállítás és kereskedelem újdonságait, innovatív eredményeit mutatták be a főként szakmai közönségnek. A vásár kísérőrendezvényein, a konferenciákon, szakmai találkozókon és véleménycseréken három nap alatt több százan vettek részt.

A kiállításon is jól érzékelhető volt az a tendencia, hogy a világ – benne Európa és Olaszország – zöldség-gyümölcs fogyasztása évről évre növekszik. A múlt év fogyasztási adatait az idei év hasonló időszakának adatai a statisztikák szerint már mintegy 3 százalékkal meghaladták. Ez a gyümölcságazatban mintegy 3,7 százalékos emelkedést, a zöldségszektorban 2,2 százalékos növekedést jelent. Ez a tendencia, vagyis a zöldség- és gyümölcsfélék napi fogyasztásának növekedése továbbra is erősödni látszik. Folyamatosan nő ugyanis a tapasztalatok szerint az igény a friss árura, a zöldség- és gyümölcsfélék hosszabb eltarthatóságára, a termékek gyorsabb és mind távolabbi piacokra való juttatására.

Ezen a ponton válik egyre jelentősebbé a zöldség-gyümölcs szektor technikai-technológiai fejlesztése – állítják a szakértők. Ezért a csomagolástechnika a zöldség-gyümölcs szektorban nagyon fontos értékteremtő és értéknövelő beruházás, hiszen mintegy 2,5 milliárd tonna árut termelnek az ágazatban világszerte egy évben. Mindehhez pedig, vagyis hogy a friss áru eljusson a fogyasztóhoz nap mint nap, speciális frissesség- és minőségmegőrző szállítási módokra van szükség. A friss terméknél egyre nagyobb a szerepe a frissességet megőrző, a közvetlen frissességet garantáló technológiák alkalmazásának.

Fenntarthatóság, funkcionalitás, frissesség

Olaszország Európa egyik vezető zöldség-gyümölcs ágazati feldolgozóiparával és csomagolástechnológiai kapacitásával rendelkezik. Ezért is állították a kiállítás szervezői az idei Macfrut középpontjába a zöldség-gyümölcs szektor technológiai újdonságait, kiemelten figyelembe véve a fenntarthatóság, a funkcionalitás és a frissesség szempontjait. Így a kiállítás 11 szekciója teljes keresztmetszetét adta a zöldség-gyümölcs ágazat technológiai újításainak, innovációs lehetőségeinek: a vetőmag-előállítás, a növénynemesítés, a termesztéstechnológia, a kis- és nagykereskedelem, a feldolgozógépek, a csomagolóanyagok, a frissáruk, a szárított gyümölcsök, a logisztika és a szervízszolgáltatások körében.

A Macfruton a szervezők információi alapján 35 eredeti újdonságot mutattak be a kiállítók. A legjobb fejlesztéseket a vásáron Innovációs Díjjal ismerték el. Ezzel nyitni kívántak az egész világra, közölte Renzo Piraccini, a házigazda CesenaFiera vásárszervező cég elnöke egy korábbi interjújában, hozzátéve: az, hogy a kiállítást a múlt évben Cesenából Riminibe költöztették, megpezsdítette a Macfrutot.

Perutól Malajziáig

A vásár az előző évben nyitott erőteljesen a nemzetközi piacokra, és ez már az idei rendezvény iránti érdeklődésben is megmutatkozott. A vásár két mottója: a nemzetköziség és az innováció élővé vált.

Az idei vásáron nagy hangsúlyt kaptak a post-harvest (a betakarítást követő) értéknövelő technológiák újdonságai. Így a hagyományosan kiállító európai: olasz, holland, lengyel, német, francia cégek mellett egyiptomi, kínai, tunéziai, mexikói és új-zélandi vállalatok is megjelentek. De a kiállításon ott volt Albánia, Argentína, Kolumbia, Kenya és Peru is. Peru az idei kiállítás partnerországa volt. Az egyik legdinamikusabban fejlődő dél-amerikai ország, és egyben a kontinens egyik legnagyobb zöldség-gyümölcs termelője.

Emellett több delegáció érkezett a kiállításra a közel-keleti országokból. Sőt, jelentős érdeklődést mutattak a vásár iránt Iránból, Indiából és Malajziából is. Az afrikai kontinens növekvő érdeklődését bizonyítja, hogy Szudán mellett már Kenyából is vállalkozások jelentek meg a vásáron. A kiállításon jelen volt több, nemzetközileg is ismert cég képviselője, például: az Univeg, a Roveg, a Cool Fresh Group, a Gava Group, a Carredour, a Metro, az Eurobanan, a Staay Food Group, a Camposol, a Levahrt.

A jövő évi Macfrut – amelyet a tervek szerint 2017. május 10–12. között rendeznek meg Riminiben – fő témája: az eper, a tavasz szimbolikus gyümölcse.

Kapcsolódó cikkeink