Magazin: Önkiszolgálás a pénztárnál

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 06. 22. 07:37

Meggyorsítja a fizetés folyamatát vásárláskor, kényelmes, használata élményt jelent, és az üzletek is szeretik, mert hosszú távon az eladó bérét takarítja meg – a jövőben egyre több automata önkiszolgáló kasszarendszerrel találkozunk az üzletekben. A vasárnapi nyitva tartás engedélyezése után az önkiszolgáló rendszerek újból befektetési célpontok lehetnek.

A BBC hírportálon 2015 őszén jelent meg egy érdekes cikk, melyben részletesen megvizsgáltak minden eddig ismert állást, és megbecsülték azok automatizálási valószínűségét. Magyarul, felsorolták azokat a munkaköröket, melyeket a jövőben nagy valószínűséggel robotok töltenek be. Ezen a 366 állást tartalmazó listán az eladó az 51. helyen végzett, és a tudósok számításai szerint 90 százalékos esélyt látnak arra, hogy ezt a munkát a jövőben automatizálják a gépek.

Ez senkit sem ér meglepetésszerűen, hiszen szerte az országban találkozhattunk már önkiszolgáló kasszarendszerekkel, a Tesco és IKEA üzleteiben, jövőre azonban még több helyen szembekerülhetünk velük. A vasárnapi nyitva tartás engedélyezése óta több áruházláncnak azon fő a feje, hogyan oldják meg gazdaságosan a megnövekedett eladói szükségletet. Az egyik válasz az automata kasszarendszerek bevezetése lehet.

Az általunk megkeresett üzletláncok vezetői előtt sem ismeretlen az önkiszolgáló kassza fogalma. A Spar kommunikációs vezetője, Maczelka Márk elárulta, hogy jövő év elején néhány kiválasztott Interspar áruházban fogunk hasonló pénztárakkal találkozni, hiszen szeretnének innovatív és kényelmes vásárlási élményt biztosítani ügyfeleiknek. Az Auchan kommunikációs osztályáról Samu Zsófia elmondta, hogy bár még nincs döntés, de az biztos, nem zárkóznak el bevezetésüktől. Elmondásuk szerint folyamatosan keresik azokat a megoldásokat, melyekkel a vásárlók számára még könnyebbé és gyorsabbá tehetik áruházaikban a bevásárlást.

Óvatosan nem lehet elkezdeni

Magyarországon az önkiszolgáló kasszák területén a Tesco volt az úttörő, a visszajelzések alapján sikeres volt a bevezetés.

– Ebben a projektben a Laurel a fiskalizációnál segített, amire büszkék vagyunk – ismerteti Bessenyei István, a Laurel cégcsoport tulajdonos-ügyvezetője.

A cég önállóan nem értékesített még önkiszolgáló pénztárgépet, de felkészült innovátorként már több tárgyalást folytatott olyan partnerekkel, akik kipróbálnák. Az áttörés akadálya, hogy nem lehet óvatosan, próbaképpen, 1-2 kasszával elkezdeni, és várni az eredményt, hiszen a fejlesztéseket, előkészületi munkát ugyanúgy el kell végezni egy eszköz esetén, mint 100–500 önkiszolgáló pénztárgépnél. A kasszákat a rendszerbe kell integrálni, a háttérrendszerhez, szoftverhez illeszteni.

– A Szintézis portfóliójában is szerepelnek az automata, önkiszolgáló kasszarendszerek, vagy ahogy angol rövidítéssel nevezik őket, SCO-k (Self Checkout) – tájékoztat Szabó Dávid vezérigazgató.

A cég által forgalmazott ITAB önkiszolgáló kasszarendszerek széles felhasználási lehetőséget biztosítanak az adott bolt forgalmához és méretéhez igazodva. A legegyszerűbb önkiszolgáló kasszákon kívül lehetőség van a nagy hatékonyságú szalagos önkiszolgáló pultok használatára is.

Három hónap után nyereséges

– Most, hogy a vasárnapi nyitva tartás újra lehetséges, előtérbe került a bérkérdés – folytatja Bessenyei István. – Sok kereskedőnek fejtörést okoz kigazdálkodni az alkalmazottak munkabérpótlékját. Ilyen környezetben lecsökken az önkiszolgáló kassza megtérülési ideje. Természetesen nem tudunk pontos számot mondani, mert másképp kell számolni egy néhány kasszás rendszernél, mint egy nagy hálózat esetében.

Általánosságban azonban elmondható, hogy konzultációik alapján eddig még mindig lehetséges volt olyan gazdasági modell felállítása, amikor a finanszírozási költségeket is figyelembe véve, a megoldás már a harmadik hónaptól nyereségbe ment át, azaz többletpénzt termelt.

– Az SCO használata hosszú távú befektetést jelent – hangsúlyozza Szabó Dávid is. – Az automata kasszáknak köszönhetően a bolti eladók a vásárlók magasabb minőségű kiszolgálására, informálására koncentrálhatnak, a csúcsidőn kívüli időszakokban pedig a pénztárosok száma minimálisra szorítható.

Az automata kasszákra történő befektetés megtérülésében segítséget nyújtanak, a kasszák telepítése előtt minden esetben felmérik a helyi sajátosságokat. A bolt alapterülete, a vásárlói réteg és a kosárméret adja meg az ideális konfigurációhoz szükséges hardver paramétereit.

Segítség
az ütemezésben

Szabó Dávid szerint egyértelmű, hogy a jövő az automata kasszatechnológia irányába mutat, az üzlettulajdonosokon kívül a vásárlók is egyre inkább keresik a gyors és kényelmes „csináld magad” rendszereket. A vásárlók már hazánkban is egyre nyitottabbak, és érdekes módon nemcsak a fiatalabb generáció kedveli az automata kasszákat, hanem az idősebbek is.

Bessenyei István meglátása szerint egy áruházban mindig problémát jelent a pénztárosok munkájának ütemezése, a vásárlói csúcsok kezelése. Amennyiben viszont a vásárlók akkor fizetnek, amikor rövid a sor a kasszánál, akkor éppen a vásárlásukat rövidítik le, tehát kevesebbet költenek az üzletben, mint amennyit akartak volna.

Az automata kassza egyik legfőbb előnye, hogy ezekre a problémákra ad megoldást, hatékonyan kezeli a vásárlói csúcsokat. Az automata kassza egy másik hozadéka, hogy a fizetés kényelmesebb, mint a hagyományos kasszáknál. A vásárlók egy része hozzáadott értékként fogadja el az innovációt, örül, hogy modern, trendi megoldással találkozik, ami fokozza a lojalitását. A használatról általában úgy nyilatkoztak a vevők, hogy nem túl bonyolult, hamar megszokták. További előny, hogy nincs emberi közreműködés, így nem kell attól tartani, hogy esetleg kétszer húznak le valamit a kasszánál, vagy más összeg kerül a gépbe, mint ami az árcédulán szerepel.

Kabátgombok, gemkapcsok

– Az automata kasszák nagyon jól paraméterezhetők, kis boltban, nagy forgalom és kis kosárérték mellett is jó szolgálatot tesznek, de hipermarketekben ideálisak – mondja Bessenyei István.

Az önkiszolgáló kasszák területén a Laurel technológiai partnere az NCR, amely nagyon megbízható készülékeket gyárt.

A nemzetközi tapasztalat szerint minimális a meghibásodási arány a kasszáknál, nagyon stabil a működés. Korábban az automata kasszák egyik legfőbb üzemeltetési problémáját a pénzelfogadásnál az eszközbe bedobott sokféle idegen tárgy okozta. A hardverek fejlődésével szerencsére ezek az esetek egyre kevésbé okoznak problémát, az új pénzelfogadók már megbirkóznak a gemkapcsokkal, kabátgombokkal is. Ha probléma mutatkozik, az inkább a kiegészítőknél, a kasszarendszer egyéb elemeinél fordul elő.

Egyre jobbak

Bessenyei István tájékoztatása szerint az NCR-nél már a 6. generációs rendszer működik, egyre megbízhatóbb, egyre jobb minőségű és nagyobb teljesítményű gépeket fejlesztenek. A legújabbakban már körkörös imageres szkenner működik, vagyis szinte mindegy, hogyan tartják oda a terméket, bármilyen szögből beolvassa az árát. A másik újítás az intelligens bankjegyvisszaadó, már abból is tud visszaadni, amit épp bedobtak, nemcsak az elkülönített visszajárótálcából. Így a készpénz-logisztikai költségekből sokat lehet megtakarítani. A fizetési rendszer nagyon komoly hamisításvédelmi mechanizmussal rendelkezik mind a papír, mind a fémpénzek ellenőrzésére.

Szabó Dávid kiemeli, hogy az ITAB portfóliójában a világon egyedülálló teljesen automata kasszapult is szerepel, amely a termékeket vonalkód és egyéb azonosító jel nélkül ismeri fel, így a hiba lehetősége minimális. A cég termékei között a másik érdekes megoldás a hibrid önkiszolgáló kasszarendszer, amely egy mozdulattal átalakítható hagyományos pénztárosi pulttá.

Nagy kosárral is igénybe veszik

Az önkiszolgáló kasszák működési tapasztalatairól a Tesco és az IKEA áruházakat kérdeztük.

A Tescóban jelentek meg elsőként az önkiszolgáló kasszarendszerek, az áruházakban a 3000 kasszából 519 darab önkiszolgáló – tájékoztatott a Tesco sajtóosztálya. A Tesco áruházakban összesen 3000 kassza működik, ebből 519 az önkiszolgáló kassza. Ez a fizetési opció a jövőben a kisebb boltokban is megjelenik. Az önkiszolgáló kasszák telepítésénél figyelembe veszik az adott áruház vásárlói létszámát, a kassza kiszolgálási kapacitását és a régió hasonló áruházaiban szerzett tapasztalataikat. Arra törekednek, hogy minden áruházunkban megadják a vevőknek ezt a fizetési opciót.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy bevezetésük óta folyamatosan nő az önkiszolgáló kasszák népszerűsége, és vannak olyan vásárlók is, akik még akár nagy kosárral is ezeknél a kasszáknál fizetnek. Ugyanakkor jellemzően a kiskosaras vásárlásoknál, vagyis kevés, 1–15 db termék vásárlása esetén használják a leggyakrabban az önkiszolgáló kasszákat.

Kényelmesebb vásárlás

A svéd bútoráruházban, az IKEA-ban 2015. október elejétől üzemelnek automata kasszák: az Örs vezér téri áruházban 16 automata kassza is működik a 15 hagyományos pénztár mellett. A budaörsi áruházban pedig 14 hagyományos kasszát egészít ki 12 önkiszolgáló pénztár. Az IKEA sajtóosztálya szerint egy hagyományos kassza helyére két önkiszolgáló pénztár kerül. Cikkünk megjelenésekor a budaörsi áruházban egy újabb önkiszolgáló kassza működik, melyet a konyhaosztályon állítottak fel, ahol a konyhához kapcsolódó, külső árukiadóban található termékeket lehet kifizetni.

A sajtóosztály válaszai szerint az önkiszolgáló kasszák bevezetése nem gazdasági céllal történt, célja a vásárlói élményt emlékezetessé tenni.

Az eddigi tapasztalatok alapján a vásárlók kortól függetlenül nagyon szeretik az új terminálokat, és az IKEA számára az ő elégedettségük a legfontosabb. Meglepő módon egyébként az idősebb korosztály a legaktívabb.

Kapcsolódó cikkeink