Négyből három fogyasztónak legfontosabb vásárlási szempontja a márka eredete

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 07. 01. 10:02

Három magyar fogyasztó közül ketten (65%) mondják azt, hogy a márkák származási helye vásárlási döntéseiket jobban befolyásolja, mint kilenc másik szempont, amelyek közé tartozik például az ár, íz, funkció vagy csomagolás is. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen globális felmérése a márkákról.

Kiterjedt a kutatás arra is, hogy a fogyasztók negyven különböző termékcsoport vásárlásánál globális/multinacionális vagy csak egy országban kapható helyi márkás termékeket részesítenek-e előnyben. Több mint 30 ezren válaszoltak a kérdésekre hatvanegy országban, köztük Magyarországon.

Európában a márka származási helyét a válaszadók kétharmada (67%) tartja fontosabbnak, mint a vásárlási döntés további kilenc kritériumát. Globálisan még nagyobb, közel 75 százalék ez az arány.

– Felmérésünk meglepő eredményei közé tartozik, hogy egy termék származási országa ugyanannyira vagy még inkább fontos, mint a vásárlásra ható többi tényező, például az ár vagy a minőség – állapítja meg Patrick Dodd, a Nielsen növekvő piacokat összefogó csoportjának elnöke.

Globális vagy lokális?

Miért választanak a fogyasztók inkább helyi, csak egy országban kapható márkát, mint globális márkát vagy fordítva? Amikor a piackutatók azt kérdezték tőlük, hogy vásárlási döntéseik szempontjai közül melyik a három legfontosabb, ha globális márkát választanak vagy éppen helyit, akkor a válaszadók minden régióban egyformán reagáltak: jobb ár-érték arány miatt választ globális márkát a világszerte megkérdezettek átlag 42, míg helyit 43 százaléka. Pozitív tapasztalatok szólnak 32 százalék szerint a globális márka mellett, míg 28 százalék ebből a megfontolásból helyi márkát preferál. Ezután a szempontok közül a biztonságos összetevők és a feldolgozás következnek (31% és 28% ), a nagyobb termékelőny (31%, 25%), majd a márka promóciója (26%, 24%). Ezek a legfontosabb okok, amikor a fogyasztók egy boltban kiválasztják valamelyik árucikket.

A nemzeti büszkeség az egyetlen tényező, amelynél figyelemre méltóan különböznek a fogyasztók döntései a lokális és a globális márkák között. Persze ez nem lep meg senkit, hiszen egyetlen vásárló sem nyúl multinacionális vállalat világszerte kapható márkája után nemzeti büszkeségből.

Világszerte a válaszadók átlag egyötöde (21%) számára a nemzeti büszkeség a legfontosabb ok, amikor saját országában készült márkát, és nem egy globálisat vásárol. Regionálisan Afrikában és Közel-Keleten a legnagyobb ez a mutató (25%). Aztán Ázsia-Óceánia következik (24%), Latin-Amerika (21%), majd alacsonyabb az arány Európában (18%) és még inkább Észak-Amerikában (10%).

Magyarországon az európai átlaghoz képest jóval nagyobb, 26 százalék azok aránya, akiknél egy vásárlási döntésben lényeges szerepet játszik a nemzeti büszkeség. Nálunk ez a hatodik leggyakrabban említett szempont.

Ha friss, akkor inkább hazai

Friss élelmiszereknél a helyi márkák élveznek előnyt, ami nem meglepő. Világszerte a válaszadók többsége dönt inkább helyi márka mellett, amikor friss zöldséget (átlag 68%), húst (66%), gyümölcsöt (64%) és joghurtot (52%) vásárol. A helyi márkák mindegyik régióban csaknem valamennyi friss kategória esetében előnyt élveznek.

Hazánkban például friss zöldségnél a megkérdezett fogyasztók 79 százaléka preferál belföldi márkát, friss gyümölcsnél 76, míg joghurt esetében 54 százalék.

Szintén nagyon kedveltek a belföldi márkák az italoknál, ahol eltérnek az ízlések a régiók között. Mindenütt inkább helyi márkákat preferálnak a válaszadók a gyümölcslé, a víz és a tej esetében. A szénsavas üdítőitalok vásárlói körében viszont majdnem minden régióban a globális márkák népszerűbbek.

A csomagolt élelmiszereknél és snacknél világszerte általában a helyi ízlés dominál.

A test- és szépségápoló szereknél világszerte globális márkák a fogyasztók kedvencei. Érvényes ez borotvára, samponra és hajápolóra, kozmetikumra, valamint dezodorra minden régióban. Szintén globális márkákat preferálnak a fogyasztók fogkrém, szappan, továbbá kéz- és testápoló szer esetében az öt régió közül négyben.

A magyar válaszadók közül fogkrémnél 45 százalék vesz inkább globális márkát, és 33 százalék számára nem számít az eredet. Ezt az utóbbi véleményt samponnál 35 százalék képviseli, míg 43 százalék a globális márkát választók aránya.

Kapcsolódó cikkeink