A Magyar Vendéglátók Ipartestülete ismételten kéri a szakképzési törvény módosítását

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 05. 26. 09:48

A Magyar Vendéglátók Ipartestülete május 26-án levélben fordult a Nemzetgazdasági Minisztérium illetékes helyettes államtitkárához, hogy megsürgesse a szakképzési törvény módosítását. A szervezet másfél éve kezdeményezte először a kormányzati egyeztetéseket a szakképzési törvény tekintetében.

A Nagyar Vendeglatok......

Mint ismeretes, a 2011/187. sz. szakképzési törvény értelmében 2015. szeptember 1-től olyan étterem köthet csak tanulószerződést, amely mesterlevéllel rendelkező szakácsot, cukrászt, pincért alkalmaz. Az Ipartestület több fórumon, szakmai megbeszélésen vezette elő félelmeit és javaslatait a törvénymódosítást illetően, de sajnálatos módon eddig semmiféle előrelépés nem történt.

Az MVI véleménye szerint nem szabad a jelenlegi alacsony színvonalú mesterlevélhez kötni az utánpótlás képzését, hiszen a duális képzéshez szükséges elegendő számú, mesteroklevéllel rendelkező tanulófelelőst csak „futószalagon”, szerény vizsga követelményekkel lehet előteremteni. A mestervizsga követelmények jelen pillanatban – a most végzett mesterek szerint – egy szakmunkásvizsga szintjének megfelelőek, nem magas színvonalúak, nem mesterszintűek. Az MVI felmérései szerint a mestervizsgára jelentkező kollégák több mint 90%-a nem a szakmai fejlődés és nem a szakmai kihívás miatt, hanem kizárólag a tanulófoglalkoztatáshoz jelenleg még szükséges mestervizsga oklevélért jelentkezett a képzésre.

A Magyar Vendéglátók Ipartestülete szeretné elérni, hogy a mestervizsga elnyerje méltó rangját, s eredeti célját. Ezért ismételten kéri a kormányzat illetékeseit, hogy tegyenek lépéseket és sürgősséggel módosítsák a fent említett törvényt. A szervezet javasolja a törvény módosítását akként, hogy ne legyen kizárólagos feltétele a mestervizsga a gyakorlati képzésnek, de az oktató rendelkezzen – kreditrendszerben történő folyamatos továbbképzéseknek köszönhetően – naprakész szakmai tudással. Az MVI a mestervizsgát a jövőben egy az alapfokú oktatásra épülő, moduláris rendszerhez kapcsolódó, legmagasabb szintű és színvonalú vizsgának képzeli el, amely az oklevél megszerzése után – az oktatáspolitikai és az egészségügyi rendszerhez hasonlóan – folyamatos továbbképzésekkel egészül ki.

Kapcsolódó cikkeink