Európai Fogyasztók Napja: már készül a magyar fogyasztóvédelmi törvény

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 03. 21. 14:18

Az európai gazdasági és szociális bizottság új irányelveket készít a vásárlók védelmére. Bár éles társadalmi vita folyik az elvek meghatározásáról, abban a legtöbb szervezet egyetért, hogy a határon átnyúló vásárlások növelése érdekében meg kell erősíteni a fogyasztói jogokat.

Nemzeti szinten is fontos kérdés a fogyasztóvédelem, ezért nemsokára megszületik az új magyar fogyasztóvédelmi törvény – közölte tegnap az európai fogyasztók napja megnyitóján Szatmáry Kristóf nemzetgazdasági államtitkár. A törvénytervezet kitér majd a civilszervezetek megerősítésére, a tudatos fogyasztók nevelésére és a vállalkozók képzésére is

Az Európai Unió egyik alapelve az áruk és szolgáltatások szabad áramlása, ami még mindig nem valósult meg teljesen.

„A nemzeti szerződéses jogszabályok nem teszik lehetővé az unió­ban a teljes belső piac működését” – mondta az európai fogyasztók napján Pareskevi Michou, az Európai Bizottság Jogérvényesülési Főigazgatóságának vezetője. Emellett az eltérő áfarendszer, a nyelvi nehézségek, az elektronikus úton történő számlázás, a kereskedők és fogyasztók jogi ismereteinek hiánya is akadályozza a határokon átnyúló kereskedelmet. Sok esetben a polgárok azért nem választják az egyébként sokszor olcsóbb külhoni termékeket, mert nincsenek tisztában azzal, milyen garan­ciák illetik meg őket külföldi vásárlásukkor. Ezért egységes, úgynevezett opcionális szerkezet létrehozását tervezi az unió, amelyet minden tagállam tetszés szerint beilleszthet saját jogrendszerébe.

A tervezet célja a fogyasztók fokozott védelme, a jogszabályi környezet egyszerűsítése és a határokon átnyúló kereskedelem élénkítése. Hans Schulte-Nölke az Európai Jogi Tudományok Intézete képviseletében javaslatot tett egy kék pontos minőségi rendszer bevezetésére, amely egyfajta biztosítékként szolgálna mind a fogyasztók, mind a kereskedők számára. Fatma Sahin, az EuroCommerce tanácsadója elmondta, hogy ez a rendszer csak akkor lehet jó, ha ösztönzően hat a kereskedőkre és a fogyasztókra egyaránt, valamint ha nem ró újabb terheket a vállalkozásokra – írja a magyarhirlap.hu.

Kapcsolódó cikkeink